Ochrona danych osobowych w aplikacjach mobilnych
Smartfony i zainstalowane na nich aplikacje to nie tylko narzędzia ułatwiające życie, ale także narzędzia, które gromadzą znaczące ilości danych osobowych. Jak tworzyć aplikacje mobilne, żeby nie naruszyć przepisów RODO?
Rynek aplikacji mobilnych pozostaje od ponad roku w centrum uwagi Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej jako: UODO). Sprawdzenie procesów zabezpieczenia i udostępniania danych osobowych przetwarzanych w aplikacjach mobilnych zostało umieszczone w rocznym planie kontroli sektorowych UODO na 2022 i 2023 rok. Tworzenie aplikacji mobilnych wymaga nie tylko pomysłu, zespołu programistów i designerów, ale również zidentyfikowania wymogów prawnych, jakie odnoszą się do danego oprogramowania. W zależności od sytuacji mogą to być akty prawne dotyczące świadczenia usług drogą elektroniczną, ochrony praw konsumenta czy ochrony danych osobowych – w dzisiejszym artykule skupimy się na tych ostatnich.
Jakie dane osobowe przetwarza się w aplikacjach mobilnych?
Zgodnie z art. 4 pkt 1) RODO dane osobowe to wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W aplikacjach mobilnych, w zależności od celów przetwarzania, mogą być gromadzone różne informacje np.:
∑ dane identyfikacyjne (np. imię, nazwisko, adres e-mail);
∑ dane lokalizacyjne;
∑ dane biometryczne;
∑ dane związane z urządzeniem (np. unikalny identyfikator);
∑ dane dotyczące zachowań użytkownika (np. preferencje i nawyki, sposób korzystania z aplikacji);
∑ dane transakcyjne (informacje o płatnościach);
∑ dane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta